リボン コマンドをスキップする
メイン コンテンツにスキップ

ナビゲーション リンクのスキップindex

2021年6月17日の部長会にて、配信準備サポーター制度の新設が承認されました。
ミックス型授業(対面授業のオンラインによる同時配信)の実施において、オンライン配信に要する準備作業を支援するTA・SAの配置が難しい場合は、「配信準備サポーター制度」をご活用ください。

配信準備サポーター制度の概要

対面授業のミックス型対応を行う科目において、必要に応じて授業開始前の機器準備・接続、終了後の機器片付けを支援する「配信準備サポーター」を配置できます。

1.配信準備サポーターの選出

当該科目の履修者で、大学キャンパス内教室で支援業務を行うことについて了承した学生を、原則として2名選出してください。

配信準備サポーターが体調不良等により欠席することを想定し、履修者数を問わず2名を選出することが望ましいです。
選出に関する方法は科目ご担当の先生にお任せします。

選出方法の例:
  1. 授業開始日までに立教時間またはBlackboardのお知らせやメールで募集をする
  2. メールで指名をする
  3. 授業再開日に教室で希望者に挙手してもらう 等

2.配信準備サポーターの業務

業務時間
当該科目の開始10分前から授業開始まで、授業終了から10分後まで

配信準備サポーターはTA・SAとは異なり、当該科目の履修者であるという前提のもと、原則として授業時間中の支援業務は行いません(通信機器の不具合等により、授業が中断した場合を除く)。
また、オンライン配信のためのスケジュール設定、Blackboardや立教時間などによる周知などの作業も業務の対象外です。

業務内容
【授業開始前】
ミックス型対応に要する機器の準備・接続を行い、オンライン配信を実施できる環境の準備を支援します。
貸出機器が必要となる場合には、科目ご担当の先生が事前に予約を行ってください(教員からの予約がなく、学生のみ来訪の場合は機器の貸し出しは行えないため)。
【授業終了後】
ミックス型対応に用いた機器の片づけ・返却を行います。

3.配信準備サポーターへの謝礼

学期末に科目ご担当の先生が実績報告を行い、授業回数に応じて以下の通り謝礼(Amazonギフト券)を渡します。

授業回数7回以下:
3,000円相当
授業回数8回以上:
5,000円相当

4.配信準備サポーター配置までの流れ

  1. ミックス型授業に使用する機器についてサポートが必要な場合は、まずはメディアセンターヘルプデスクフォームよりご相談ください。
  2. メディアセンターが機器の相談に応じます。場合によっては、サポーターをつける必要がなかったり、TA・SAのほうが望ましい等のアドバイスもさせていただきます。
  3. 相談の結果、配信準備サポーターの配置が望ましいと判断できた場合は、配信準備サポーターの選定を行ってください。
  4. メディアセンターからご案内するフォームより、配信準備サポーターを登録してください。メディアセンターよりサポーターとして登録された学生に、SPIRIT Gmailにて制度説明の資料および機器操作に関するマニュアル動画URLを送信します。
  5. 科目ご担当の先生と配信準備サポーターで、メディアセンターから機器操作などの説明を受けてください(当該授業時間直前など)
業務の管理について
配信準備サポーターの作業分担や勤怠管理などの業務管理は、科目ご担当の先生が行ってください。
メディアセンターでは配信準備サポーターの業務実績等の管理は行いません。
学期末にメディアセンターからご案内するフォームより、サポートの実績回数をご報告ください。
実績を確認のうえ、サポーターへ謝礼をお渡しします。

ミックス型授業用機材サポートについてのご相談

お問い合わせ項目は「オンライン授業・ミックス型授業用機材問い合わせ(教職員)」をご選択ください。

ミックス型授業の実施準備にむけて

教室パターン別にマニュアル動画を整備しました。ミックス型授業の実施に際してはこちらもぜひご活用ください。

The establishment of the "Delivery Preparation Supporter System" was approved at the Deans' Council meeting held on June 17, 2021.
Please utilize the "Delivery Preparation Supporter System" if it is difficult to assign TAs/SAs to support the preparation work required for online delivery in mixed classes (simultaneous delivery of online and face-to-face classes).

Outline of the Distribution Preparation Supporter System

For courses that offer a mix of face-to-face and online classes, a "delivery preparation supporter" can be assigned as necessary to assist with equipment preparation and network connection prior to the start of the class and tidying up of equipment after the class.

1. Selection of delivery preparation supporters

As a general rule, please select two students who are enrolled in the relevant course and who have agreed to provide support services in classrooms on the university campus.

It is recommended that two supporters be selected regardless of the number of students enrolled, in case a delivery preparation supporter is absent due to illness or other reasons.
The method of selection is left up to the teacher in charge of the discipline.

Examples of selection methods:
  1. Recruitment via email or through notices posted on Rikkyo Jikan or Blackboard until the day classes begin
  2. Nomination by email
  3. Requesting those who are interested to raise their hands in the classroom on the day that classes resume, etc.

2. Tasks of delivery preparation supporters

Work hours:
For 10 minutes before the start of the relevant class and for 10 minutes after the end of the class.

Unlike TAs/SAs, delivery preparation supporters do not, in principle, provide support services during class hours (except in cases where classes are interrupted due to issues with communication equipment, etc.), based on the assumption that the supporters are enrolled in the relevant course as students.
In addition, scheduling for online delivery and dissemination via Blackboard, Rikkyo Jikan, etc. are not included in the scope of work.

Scope of work:
[Before the start of a class]
Support the preparation of the environment for online delivery by preparing and connecting the equipment required for mixed lectures.
If equipment needs to be borrowed, the teacher in charge of the discipline should reserve it in advance.
(The equipment cannot be taken out if students arrive to collect it without a reservation from the teacher.)
[After a class]
Tidy up and return equipment used for mixed lectures.

3. Gratuities for delivery preparation supporters

At the end of the semester, the teacher in charge of the discipline will report on the work provided, and the following rewards (Amazon gift certificates) will be distributed according to the number of classes that were supported.

7 classes or less:
equivalent to 3,000 yen
8 classes or more:
equivalent to 5,000 yen

4. Flow of allocation of delivery preparation supporters

  1. Please first contact the Media Center via the Help Desk Form Contacting the Media Center if you need assistance with equipment used in mixed classes.
  2. The Media Center will provide consultation on equipment.
    In some cases, it may not be necessary to have a supporter, or it may be preferable to have a TAs/SAs handle the tasks.
  3. If, as a result of the consultation, it can be determined that the assignment of delivery preparation supporters is desirable, please select delivery preparation supporters.
  4. Please register the delivery preparation supporters using the form provided by the Media Center.
    The Media Center will then send emails to students registered as supporters with materials explaining the systems and the URLs of instructional videos on equipment operation.
  5. The teacher in charge of the discipline and the delivery preparation supporters should receive instructions from the Media Center on equipment operation, etc. (immediately before the relevant class period, etc.)
Administration of tasks
The teacher in charge of the discipline should manage the work of the delivery preparation supporters, including work assignment and attendance tracking.
The Media Center does not manage the work records, etc. of delivery preparation supporters.
Please use the form provided by the Media Center at the end of the semester to report the number of support provided.
Gratuities will be distributed to the supporters after confirming the work logs.

Consultation on support for mixed teaching equipment

Please select "Equipment Inquiry for Online and Mixed Classes (Faculty and Staff)" as the inquiry item.

Preparing for the implementation of mixed classes

Instructional videos have been developed for each classroom pattern. Please also utilize them when implementing mixed classes.